Duurzaamheid

Chiquita onthult innovatief Yelloway-initiatief

Duurzaamheid

oktober 5th 2023 ・ 8 Leestijd in min

Als ’s werelds toonaangevende bananenbedrijf erkent Chiquita het grote belang van meetbare actie tegen klimaatverandering. In een strategische, langdurige samenwerking met KeyGene, MusaRadix en Wageningen University and Research (WUR) introduceert Chiquita met trots het baanbrekende Yelloway-initiatief.

Het Yelloway-initiatief is opgericht met als doel bananen te produceren die resistent zijn tegen zowel pathogene ziekten als milieudreigingen, met een primaire focus op Tropical Race 4 (TR4) en Black Sigatoka, en tegelijkertijd de koolstofemissies te verminderen. Het initiatief volgt vier trajecten, te beginnen met het in kaart brengen van het genoom, gevolgd door plantenveredeling, laboratoriumtests en tot slot veldtesten. Momenteel is de eerste partij door Yelloway geproduceerde bananen in de Filippijnen voor veldtesten.

Chiquita zit al meer dan 150 jaar in de productiesector en is getuige van de directe effecten van klimaatverandering en de dreigende bedreigingen voor het milieu. Het Yelloway-initiatief stelt ons in staat om een verschil te maken voor het algemeen belang, vooral als het gaat om voedselzekerheid en voeding wereldwijd. Dit proces zal een duurzame oplossing op lange termijn bieden voor de bananenexportindustrie, de bananensoorten vergroten en de CO2-uitstoot verminderen. We zijn ongelooflijk trots op het werk dat we hebben gedaan."

Peter Stedman, Directeur Duurzaamheid bij Chiquita

Elk jaar kosten Black Sigatoka, TR4 en andere ziekten de bananenindustrie enkele honderden miljoenen dollars aan gewasbescherming. De huidige praktijk om Black Sigatoka te voorkomen is door middel van bespuiten vanuit de lucht, dit stoot rechtstreeks koolstofemissies uit. Door resistente variëteiten te creëren via Yelloway, helpt Chiquita de bananenproductie te beschermen, wat resulteert in minder noodzaak voor bespuiten vanuit de lucht, waardoor de CO2-uitstoot direct wordt verminderd.

Tot nu toe heeft Yelloway Chiquita en zijn onderzoekspartners in staat gesteld om een stamboom van bananendiversiteit te creëren op basis van meer dan 160 verschillende bananensoorten, wat heeft geleid tot 150 succesvolle kruisingen, in totaal 32.000 zaden. Met de eerste diploïde F1-bananen die in de kas groeien, worden nieuwe variëteiten bananen ontwikkeld, sommige met resistentie tegen fusarium en tolerantie voor Black Sigatoka. Het uiteindelijke doel van het initiatief is om drie nieuwe resistente variëteiten te produceren die eruitzien, voelen, proeven en kunnen worden opgeslagen zoals de Cavendish-bananen die consumenten kennen en waar ze zo gek op zijn.

Als leider in de branche staat Chiquita resoluut achter onze inzet om klimaatverandering tegen te gaan. Yelloway is een ongelooflijke onderneming die ons in staat stelt om zowel pathogene ziekten als veranderingen in het milieu te trotseren. Nu de eerste partij Yelloway-bananen het goed doet in de Filippijnen, werpt ons harde werk zijn vruchten af en toont het een echt bewijs van onze niet-aflatende toewijding aan een groenere toekomst."

Marco Volpi, Chief Marketing Officer voor Chiquita Brands

Deze aanpak is slechts een extra maatregel van Chiquita om de klimaatverandering tegen te gaan. Onlangs introduceerde Chiquita het ‘30BY30‘-initiatief, een belangrijk programma gericht op het verminderen van de CO2-uitstoot in de activiteiten van het hele merk met in totaal 30% tegen het einde van 2030. Het duurzaamheidsprogramma “30BY30” en de agressieve klimaatdoelstellingen werden in 2021 goedgekeurd door het Science Based Target Initiative (SBTi), waardoor Chiquita het eerste wereldwijde fruitbedrijf is dat door SBTi wordt erkend. Het ondersteunt ook Chiquita’s Behind the Blue Sticker-benadering van duurzaamheid, die gericht is op het creëren van een positieve impact op het milieu door de principes van duurzaamheid in al zijn bedrijfspraktijken te implementeren.

Over Chiquita Brands International

Chiquita is een toonaangevend wereldwijd productiebedrijf dat zich inzet om zowel consumenten als klanten in bijna 70 landen te voorzien van fruit en service van de hoogste kwaliteit, waardoor Chiquita de banaan bij uitstek is. Al meer dan 150 jaar produceert Chiquita met trots heerlijk smakende bananen van superieure kwaliteit. Het merk creëert een positieve impact door de principes van duurzaamheid te implementeren in al zijn bedrijfspraktijken onder het initiatief “Behind the Blue Sticker”. De iconische blauwe sticker van Chiquita is het keurmerk voor fruit van hoge kwaliteit en een viering van plezier, maar het vertegenwoordigt ook een niet-aflatende toewijding aan duurzame landbouw, biodiversiteit en teruggeven aan de gemeenschappen waarin de bananenplantages actief zijn. Heerlijk smakende en handige Chiquita bananen zijn vetvrij en bieden een bron van kalium, vezels en vitamine B6. Ga voor meer informatie naar www.chiquita.com.

  • Gepersonaliseerde recepten: toegang tot geavanceerde filters, recepten beoordelen, jouw favorieten bewaren in je persoonlijke bananenruimte.
  • Bevoorrechte toegang tot speciale weggeefacties en wedstrijden.
  • Stel je dieetvoorkeuren in en sla je meest geliefde lifestyle-artikelen op.

Word lid!

Sluit je aan bij de Chiquita community en krijg toegang tot je persoonlijke banana space!

Copy link