Ontdek de voordelen van onze gezonde bananen | Chiquita

Voordelen van bananen

Zijn bananen goed voor je gezondheid? Natuurlijk! Chiquita bananen zijn een van de beste gezonde tussendoortjes en superfoods. Wist je dat de wetenschappelijke naam voor bananen ‘musa sapientum’ of ‘vrucht van de wijzen’ is? En dat is niet voor niets! Met alle voordelen die bananen bieden (ze bevatten vezels, kalium, magnesium, vitamine B6 en vitamine C), durven we wel te stellen dat het verstandig is om er zoveel mogelijk van te eten. Ze zijn een van de beste superfoods die we kennen. Als je eens wist hoe goed bananen zijn voor je gezondheid, ga je helemaal uit je bananen-dak!

Ons fruit

Misschien wel ’s werelds meest perfecte voedsel

Chiquita Klasse Extra

Natuurlijke energie booster!

Ontdek de voordelen van Chiquita bananen

Een gezonde snack? Bij Chiquita ben je aan het juiste adres

Ben je op zoek naar een gezond en lekker tussendoortje dat niet alleen heel lekker smaakt, maar ook nog eens van uitstekende kwaliteit is? Pak dan een Chiquita banaan! Ga er lekker voor zitten en geniet van ’s werelds beste superfood. Maar ook als je haast hebt, veel onderweg bent, of vaak reist, is de banaan een praktische, gezonde snelle snack. Je neemt hem met gemak overal mee naartoe en kan er zo op elk moment van de dag van genieten.  Je vraagt je misschien af: waarom is de banaan zo’n perfect stuk fruit? Bananen zijn een van de beste superfoods. Het zijn geweldige snacks voor volwassenen en kinderen. Bananen zijn een bron van essentiële voedingsstoffen, zoals vitamine B6 en bevatten ook veel vitamine C. Ook zijn ze een van de meest kaliumrijke vruchten, wat belangrijk is voor de conditie van het hart en de bloeddruk. Dus wat weerhoud je ervan om nu een heerlijke banaan te eten?

Lees hier meer over onze bananen en ontdek waarom Chiquita bananen het beste en gezondste tussendoortje zijn.

Lees meer
Ontdek de voordelen van onze gezonde bananen

Bananengebruik. Bewaar die schil!

Heb je wel eens van de term bananengebruik gehoord? Wat is het precies? Het betekent dat je je bananenschillen niet weggooit! Bananenschillen hebben hun eigen lijst met bewezen toepassingen die variëren van medicinaal tot esthetisch. Wist je bijvoorbeeld dat je de zwelling en irritatie na een insecten- of muggenbeet kan verminderen door de binnenkant van een bananenschil over de beet te wrijven? Zo wordt er ook gezegd dat je een stuk bananenschil over een splinter moet plakken, omdat de enzymen helpen om de splinter naar buiten te werken. Velen zweren er zelfs bij dat het wrijven van bananenschil over het voorhoofd hoofdpijn kan genezen! En hier is nog een leuk en gek feitje… wist je dat het eigenlijk de bedoeling is dat je je banaan van onder naar boven pelt en de steel vasthoudt als een handvat? Zo kom je al die vervelende draderige stukjes niet meer tegen. Probeer het zelf maar eens, het klopt echt!

Lees meer

Voordelen van bananen

1. Bananen zijn vet- en cholesterolvrij

Wat bananen betreft, zijn vet en cholesterol geen probleem. Het is de perfecte caloriearme snack  die van nature cholesterol- en vetvrij is. Dus het is een gezonde optie voor bijna iedereen. Chiquita bananen zijn een belangrijke bron van resistent zetmeel, vooral wanneer de bananen nog een beetje groen zijn. Dit zetmeel noemen we ‘resistent’, omdat het goed bestand is tegen de spijsvertering, wat inhoudt dat ons lichaam het heel langzaam verteert. Dit betekent dat er veel minder calorieën uit een banaan kunnen worden gehaald dan uit een vergelijkbare hoeveelheid koek of snoep. Ook als je een speciaal dieet volgt (paleo, glutenvrij, zuivelvrij, vegan, Whole30 (zonder toegevoegde suikers), graanvrij, suikervrij of plantaardig), is een Chiquita banaan de ideale vervanger voor geraffineerde suiker, eieren of bloem. Waar wacht je dus nog op? Het is altijd het goede moment om deze gezonde snack te nuttigen!

2. Bananen zitten vol met kalium

Bananen zijn een kaliumrijk fruit en de voordelen van kalium zijn bijna eindeloos. Dit enkele mineraal kan de bloeddruk helpen verlagen, het hart beschermen en het risico op hartaandoeningen verminderen. Het helpt ook het zenuwstelsel te ondersteunen en de spierfunctie te verbeteren. Als je sneller wilt herstellen van een zware training – je raadt het al – kan kalium je ook daar bij helpen. En wat is het beste product om dit wondermineraal binnen te krijgen? Nou, een middelgrote banaan bevat maar liefst 400 milligram ervan, bijna 10 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

3. Een geweldige bron van vitamines

Onze nuttige vrucht zit boordevol antioxidanten en essentiële mineralen zoals riboflavine (vitamine B2), die bloedarmoede, staar en gebarsten lippen helpt te voorkomen en ervoor zorgt dat je huid er op zijn best blijft uitzien. B2 is ook heel belangrijk voor het op peil houden van de energievoorraad van het lichaam waardoor de banaan een perfecte snack voor vóór en na het sporten is. Vitamine B2  helpt ons daarnaast bij het absorberen en activeren van andere gunstige vitaminen en mineralen. Eet een banaan en voilà! Dat is gelijk aan 35 procent van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid B6: een vitamine die de sleutel is tot celgroei. Ons vriendelijke gele fruit bevat ook een gezonde portie mangaan, die de botten en het metabolisme ondersteunt, en een vleugje magnesium, vitamine A, ijzer, koper en andere essentiële vitamines en mineralen die ervoor zorgen dat ons lichaam in topconditie blijft. De vitaminen E en C, die beide als antioxidant werken, en het natuurlijke vocht van de vrucht bieden ook geweldige schoonheidsvoordelen. Ze revitaliseren en hydrateren de vermoeide huid namelijk. Zo zie je maar dat een banaan enorm veel voordelen heeft.

4. Bananen geven een geweldige natuurlijke bescherming

Vitamine C is de allrounder van de natuur en houdt het immuunsysteem op peil. Er zit 10 milligram van deze krachtige vitamine in elke banaan, dus deze vrucht is een heldhaftige gezonde snack als het om het versterken van de afweer van je lichaam gaat. Chiquita bananen zijn een fantastische bron van vezels en dan van een speciale soort: de oplosbare vezels. Deze verlagen slechte cholesterol en het risico op coronaire hartziekten en diabetes type 2.

5. Bananen zorgen langdurig voor energie

Als we voor ons lichaam zorgen, vooral na een geweldige workout, hebben we elke energieboost nodig die we kunnen krijgen. Bananen bevatten niet alleen veel vitamines, maar ook eenvoudige koolhydraten, wat een geweldige manier is om snel energie op te nemen. Of je nu een snack nodig hebt om je de hele middag door te gaan of brandstof voor je training: bananen zijn de oplossing. Het is dan ook niet verwonderlijk dat duursporters en hardlopers weglopen met Chiquita bananen – we zijn niet voor niets de partner van veel hardlopers en marathons overal ter wereld, waaronder de bekende marathons van New York, Disney en Athene. Het is echt de perfecte snack voor sporters!

Voeg dus een beetje felgele vreugde toe aan je dagelijkse routine en we beloven dat je lichaam blij zal worden!

6. Bananen zijn gemakkelijk te pellen

 Weet jij wel hoe je een Chiquita banaan pelt?

Zie je het uiteinde van de stengel van de banaan waar de meeste mensen de schil openmaken? Daar waar de vrucht van de plant is gesneden? Draai je banaan nu eens om en kijk naar het knobbelige, puntige topje aan het andere uiteinde. Knijp dit tussen je wijsvinger en duim – dit zal de schil van de banaan netjes splitsen, zodat je deze kunt terugpellen. Super makkelijk!

Ze zijn de ultieme fastfood omdat ze in een handige, stevige verpakking zitten waarin je ze overal mee naartoe kunt nemen. Bovendien is die verpakking ook nog eens composteerbaar!

1 2 3 4 5 6

De beste snacks voor en na het sporten

Probeer je af te vallen en fitter te worden? Eet dan eens een banaan als gezond tussendoortje zonder suiker voor of na het trainen. Bananen mogen dan wel zoet zijn, een hele middelgrote Chiquita banaan bevat toch maar zo’n 100 calorieën, waardoor bananen een caloriearm tussendoortje zijn. Het perfecte superfood tussendoortje dus als je op dieet bent.

Chiquita bananen zijn ook een geweldige bron van resistent zetmeel, vooral als ze nog een beetje groen zijn. Dit zetmeel wordt “resistent” genoemd omdat het de spijsvertering tegengaat – waardoor je lichaam er langer over doet om het te verteren. Dit betekent dat je lichaam veel minder calorieën haalt uit een groenere banaan dan uit een gelijkwaardige hoeveelheid zoet voedsel zoals koekjes of snoep.

5 fantastische snacks
Fietsen_Chiquita-bananen

Waarom zijn bananen nog meer gezond? Ze zitten vol vezels!

Bananen worden om veel redenen geprezen als de beste superfoods. Door hun hoge gehalte aan vezels en gezonde vetten voor het hart voel je je langer verzadigd – wat heel fijn is als je op dieet bent (daarom spelen Chiquita bananen ook een rol bij detoxen en afvallen). De vezel in Chiquita bananen is ook een speciaal soort lichtverteerbare vezel die slechte cholesterol verlaagt en het risico op hartziekten en diabetes type 2 vermindert.

Bananen kunnen de spijsvertering bevorderen en maag-darmproblemen helpen oplossen (dankzij een nuttige hoeveelheid oplosbare vezels) en bevatten natuurlijke suikers voor een langdurige energieboost. Voor een gezond voedingspatroon waar je je graag en makkelijk aan houdt, probeer je onze heerlijke en supermakkelijke bananenbroodrecepten en andere ontbijtrecepten!

Geweldige gezonde snacks voor atleten

Als je veel sport, zijn bananen echt de beste gezonde tussendoortjes. Bananen hebben een enorme voedingswaarde en tijdens het sporten kun je natuurlijk nooit genoeg energie hebben. Bananen zitten niet alleen boordevol vitamines, maar bevatten ook eenvoudige koolhydraten, wat zorgt voor een korte energieboost. Of je nu een banaan eet als tussendoortje als je op dieet bent, als gewone snack of als gezond tussendoortje als brandstof voor een training, met Chiquita zit je altijd goed!

Als je kijkt naar de algemene voordelen voor de gezondheid, dan winnen bananen het ruimschoots van vooraf bereide, bewerkte snacks. Ze bevatten “goede” natuurlijke suikers (fructose) en een flinke portie vezels, wat betekent dat de vrucht zelf langzaam wordt verteerd en opgenomen, waardoor de gevreesde suikerspiegel en crash wordt voorkomen.

Lees meer
Ontdek de voordelen van onze gezonde bananen

Beschermen bananen je immuunsysteem?

Volgens het Linus Pauling-instituut heeft het immuunsysteem voldoende eiwitten, essentiële vetzuren en minstens 11 vitamines en mineralen nodig die met elkaar samenwerken om gezond te blijven. Een middelgrote banaan, die 18 tot 20 centimeter lang is, heeft 2% van de aanbevolen dagelijkse inname van 5 van de 11 voedingsstoffen: ijzer, zink, vitamine A, selenium en eiwit. Supergezond dus!

Redenen om Chiquita bananen voor je baby te kiezen

Daarnaast zijn bananen ook het perfecte fruit voor jouw baby. Wist je dat je voor je baby allerlei verschillende andere dingen met bananen kan combineren? Je kunt bananen bijvoorbeeld mengen door rijstepap, appelmoes of wortelpuree (of een andere groentepuree). Zo maak je heel makkelijk een natuurlijk zoete en licht verteerbare maaltijd voor je kleintje. En we durven wel te wedden dat ze het ook nog eens heel lekker vinden!

Lees meer

word lid!

Gepersonaliseerde recepten: toegang tot geavanceerde filters, recepten beoordelen, jouw favorieten bewaren in je persoonlijke bananenruimte.