Gefeliciteerd, Miss Chiquita!
Gefeliciteerd, Miss Chiquita!

Gefeliciteerd, Miss Chiquita!

Bedrijfsnieuws
27 sep 2019

Miss Chiquita viert haar 75e verjaardag tijdens de New York Advertising Week, het grootste jaarlijkse advertentie-evenement waar leiders uit de reclamewereld, de creatieve sector, entertainment, marketing, media en technologie bijeenkomen!


Sinds 1944 is Miss Chiquita het icoon van de vrolijk gele Chiquita-bananen, en tovert ze een glimlach op het gezicht van bananenliefhebbers overal ter wereld. Het bedrijf viert dit jaar de 75e verjaardag van deze 'first lady' van het bananenmerk en blikt hierbij terug op de vele gedaanten die zij de afgelopen 75 jaar heeft aangenomen.

Begin jaren veertig van de vorige eeuw werd Miss Chiquita geïntroduceerd om Amerikaanse consumenten te leren hoe ze hun bananen het beste konden laten rijpen, pellen en eten. Bananen werden destijds namelijk nog beschouwd al een exotische fruitsoort. Het stripfiguurtje in de vorm van een banaan werd werd mede beroemd dankzij de radio-jingle die op een bepaald moment wel 376 keer per dag via zenders in heel de Verenigde Staten te horen was. Miss Chiquita kreeg ook rollen in tv-programma's en films, waardoor ze een echt icoon van de popcultuur werd. In 1987 onderging de Chiquita-topvrouw een metamorfose door Oscar Grillo en nam zij de vorm van een temperamentvolle Latijns-Amerikaanse vrouw aan. Ondanks het veranderde uiterlijk door de jaren heen is de missie van Miss Chiquita onveranderd gebleven en dat is mensen laten zien hoe leuk en gezond snacken kan zijn.
 

“We zijn heel blij dat we dit 75-jarig jubileum van Miss Chiquita kunnen vieren, die zoveel betekend heeft voor onze fans en ons merk," vertelt Jamie Postell, directeur verkoop van Chiquita Noord-Amerika. “Het publiek heeft de ontwikkeling van haar personage op de voet gevolgd en de belangrijke rol die ze door de jaren heen heeft gespeeld bij de groei van de bananenindustrie.


In 2017 vormde Miss Chiquita de inspiratie voor de schoenenlijn 'Let's Go Bananas' tijdens de London Fashion Week. Ze maakte ook deel uit van de Advertising Week Madison Avenue Walk of Fame in 2018, waar de bekendste en meest geliefde beeldmerken in de industrie worden bekroond. In 2019 ontving Miss Chiquita de eerste Pop Icon International Achievement Award tijden de Latijns-Amerikaanse Advertising Week-verkiezing. In september 2019 zal Miss Chiquita weer van de partij zijn op het evenement in New York City. Ze is immers de regerende kampioen.

Miss Chiquita blijft het gezicht van Chiquita-bananen en gezonde voeding. Om deze bijzondere mijlpaal te vieren, zet het merk haar in het zonnetje door een gezond recept voor Tiramisu naar haar te vernoemen.