Miss Chiquita

Maak kennis met onze 'first lady of fruit'

Miss Chiquita was in de beginjaren een soort stripfiguurtje. Miss Chiquita werd in 1944 getekend door cartoonist Dik Browne, de schepper en tekenaar van Hägar the Horrible en de Hi and Lois strips. Miss Chiquita gaf een gezicht aan het merk Chiquita. Ze informeerde consumenten bijvoorbeeld over de voedingswaarde en het rijpingsproces van de banaan en had een vrolijke, feestelijke uitstraling.

miss chiquita

Geschiedenis van Miss Chiquita

In haar beginjaren, toen ze nog een stripfiguurtje was, informeerde ze consumenten over de indrukwekkende voedingswaarde en het rijpingsproces van de banaan. Ze was een beroemdheid en trad op in populaire radioprogramma's zoals die van Fred Allen en Alec Templeton. Ook beroemdheden als Charlie McCarthy en Bert Lahr nodigden Miss Chiquita uit in hun radioprogramma's.

In de jaren die volgden, veranderde de look van Miss Chiquita: ze werd een echte First Lady of Fruit.

Chiquita huurde modellen en beroemdheden in om de "First Lady of Fruit" te vertegenwoordigen en het merk een gezicht te geven. Patty Clayton was in 1944 de eerste. De Portugese Elsa Miranda (geen familie van filmster Carmen) was de beroemdste Miss Chiquita. In 1945 en 1946 trad Miss Chiquita tal van keren op. Daarnaast had ze veel gastrollen in films en reclamespots. Ze trad zelfs op met Arthur Fiedler en het symfonieorkest Boston Pops.

Sinds 1963 prijkt de afbeelding van Miss Chiquita op de stickers van Chiquita bananen en andere producten. Ze werd tot 1987 afgebeeld als een banaan. Artiest Oscar Grillo, de schepper van de Pink Panther, gaf haar het uiterlijk van een vrouw. Deze verandering voldeed aan het beeld dat het publiek had van Miss Chiquita als echt persoon.

Miss Chiquita werd een van de bekendste en meest geliefde beeldmerken van Amerika en vierde in 1994 haar 50e verjaardag. Een mijlpaal om trots op te zijn. Testa uit New York won een Amerikaanse talentenjacht en mocht aantreden voor deze mijlpaal. Dat jaar was ze te zien in tal van uitzendingen en persoonlijke optredens als onderdeel van haar landelijke "Good Will, Good Nutrition" tour, met de missie om elke persoon die ze een Chiquita banaan had gegeven te leren kennen en voor te lichten over gezonde voeding.

In 2000 nam Angela het stokje van haar over. Zij was het gezicht van Chiquita tijdens de Perfect For Life Tour in 2001. Tijdens deze tour bezocht ze de media, schoolkinderen en het publiek in veel steden in het land.

Jenny Canales was de laatste van de serie vrouwen die in de huid van de belangrijkste fruitambassadrice kroop. In 2003 begon ze als Miss Chiquita door de openingsbel op de New York Stock Exchange te luiden ter ere van het 100-jarig jubileum van de beursnotering van Chiquita Brands International aan de NYSE.

In 2017 lanceerde Charlotte Olympia haar Chiquita schoenen op de London Fashion Week. De ontwerpster liet met haar collectie Let’s Go Bananas een fruitige modetrend zien, een en al vrolijkheid en plezier. Dit geeft maar weer eens aan dat bananen en Miss Chiquita nog altijd cool zijn.

Miss Chiquita is inmiddels meer dan 70 jaar jong en blijft zonder twijfel de First Lady of Fruit. Ze tovert nog altijd een lach op het gezicht van bananenliefhebbers overal ter wereld.