

Door onze klanten te voorzien van de hoogste kwaliteit en service, willen we dat de Chiquita banaan "de eerste keuze" is in elke markt waarin we actief zijn. Wij willen niet alleen een consequente meerwaarde creëren voor het merk Chiquita, maar ook voor onze klanten, leveranciers, werknemers en de gemeenschap, met respect voor het milieu. We willen op deze manier iets teruggeven aan de gemeenschappen waarin we actief zijn, met respect voor het milieu en voor iedereen die bij onze organisatie betrokken is.
Chiquita is bijna 150 jaar jong - een goed moment om stil te staan bij alles wat we bereikt hebben, maar belangrijker nog, om ons te richten op de koers die we de komende 150 jaar gaan varen. Nu is Chiquita een particuliere onderneming. En met een visie voor de lange termijn willen we een veerkrachtig bedrijf neerzetten dat zowel de conjunctuurcyclussen, die inherent zijn aan de fruitsector, als de onvoorspelbaarheid van Moeder Natuur aan kan.
Om dit doel te verwezenlijken, moeten we onderdeel zijn van een gezonde en concurrerende sector. Alleen door op termijn constante rendementen te behalen, zijn we in staat te investeren in de toekomst. En het mag ook duidelijk zijn dat een echt duurzame en verantwoorde bedrijfsvoering een must is. Wij respecteren onze natuurlijke hulpbronnen en willen deze beschermen. Daarbij willen we ook de gemeenschappen waarin wij werkzaam zijn steunen én onze trotse en vakkundige werknemers voorop stellen bij alles wat we doen. Daarom willen we iets teruggeven aan de gemeenschappen waarin we actief zijn.
We kunnen de beste bijdrage leveren aan de samenleving door wat we doen, goed te doen. Dat is een goed idee vanuit een bedrijfsstandpunt, maar wij willen ook iets teruggeven aan onze werknemers en de gemeenschappen waarin wij actief zijn. Daarom investeren we nu proactief in onze duurzame toekomst. De beslissingen die we nemen zijn gebaseerd op een langetermijnvisie. We proberen ‘snelle oplossingen’ voor winst op de korte termijn te vermijden. We zijn boeren in hart en nieren en richten ons op het telen en leveren van de allerbeste producten aan onze consumenten. Integriteit en nederigheid zijn hierbij van belang, maar een sterke betrokkenheid is ook een must. Dat maakt een zeer praktische benadering van de operationele activiteiten mogelijk: van aandeelhouder tot boer. Daarom is CSR geen afzonderlijke, onafhankelijke functie binnen Chiquita. Het is geïntegreerd ´van noord tot zuid en van oost tot west’ in al onze dagelijkse bedrijfsactiviteiten.
We willen er zeker van zijn dat onze legendarische Blue Sticker staat voor duurzaam geteelde bananen én voor onze inspanningen om iets terug te geven aan de gemeenschappen waarin we actief zijn. Efficiënte en duurzame bedrijfs processen in de hele productieketen, gekoppeld aan gezond en gemotiveerd personeel, vormen de kern van de manier waarop we onze organisatie runnen.
We hebben de plicht ons in te zetten voor de gemeenschappen waarin we actief zijn, en we weten dat hun succes zich vertaalt in ons succes. Daarom ondersteunen we deze gemeenschappen met verschillende projecten. Het initiatief Children and Education is ons antwoord op de behoefte naar onderwijsmogelijkheden voor de jongere generatie. Daarnaast blijven we onze gevestigde biodiversiteitsprojecten in Latijns-Amerika steunen.
Aangezien bananen het basisvoedsel zijn van miljoenen mensen, willen we de sector bijeen brengen om oplossingen te vinden voor problemen zoals TR4. De ziekte brengt niet alleen onze bananenplantages in gevaar, maar ook die van onze leveranciers en concurrenten - in verschillende landen en markten.
Momenteel is onze duurzaamheidsstrategie toegespitst op 3 essentiële initiatieven: Als eerste willen we waarborgen dat onze legendarische Blauwe Sticker staat voor hoogwaardige, lekkere en - bovenal - duurzame bananen. Daarom behelst het initiatief Achter de Blauwe Sticker talloze innovaties op het gebied van plantagebeheer en logistiek. Deze zijn van invloed op afval, het terugdringen van CO2 uitstoot, watervoetafdruk en nog veel meer.
Ons meest opvallende duurzaamheids initiatief binnen dit onderdeel is het doorlopende herbeplanting programma voor boeren om de efficiëntie en ecologische voetafdruk te verbeteren. Tot op heden is 39% van ons landbouwgrond herbeplant. We hopen in 2020 het doel van 76% te bereiken. Dit is alleen mogelijk met vakkundige en gemotiveerde werknemers. Daarom staan onze medewerkers centraal in de organisatie. We bieden hen een uitgebreide reeks programma's en voordelen op het gebied van veiligheid op de werkplek, gezondheidszorg, collectieve arbeidsovereenkomsten, vrouwenrechten, onderwijs en training, evenals marktconforme lonen en spaarplannen.
Als tweede zetten wij ons in om Een Goede Buur te zijn. Als goede buur en burger erkennen wij de plicht dat we ons in moeten zetten voor onze gemeenschappen, leveranciers, klanten, partners, consumenten en het milieu. We starten en ondersteunen gemeenschapsprojecten. Wij investeren in scholen, geven kinderen de mogelijkheid om naar school te gaan, stimuleren milieubewustzijn en sociale weerbaarheid.
We bieden noodhulp wanneer nodig en werken nauw samen met NGO-partners aan geselecteerde liefdadigheidsprogramma's. Wij blijven onze gevestigde projecten voor natuurbehoud steunen en dragen zo een steentje bij aan het behoud van een gezond milieu.
Als derde zijn wij als industrieleiders, als we de bananensector op termijn levensvatbaar en duurzaam willen houden, genoodzaakt om bronnen en kennis industriebreed in te zetten voor het Algemeen Belang. De banaan is het op drie na belangrijkste gewas ter wereld, na rijst, tarwe en maïs. Bananen zijn een essentieel en belangrijk basisvoedingsmiddel voor miljoenen mensen.
We willen spelers uit de sector samenbrengen om zaken als de dreiging van de bananenziekte TR4 aan te pakken. TR4 kent geen grenzen in onze mondiaal verbonden wereld. We erkennen de plicht en de verantwoording om het voortouw te nemen en samen met onze stakeholders proactief te werken aan de toekomst van onze sector.
Samenwerking met Rainforest Alliance
1e plantages in Costa Rica gecertificeerd 2000-2012 100% van onze plantages is gecertificeerd
Initiatief Business for Social Responsibility & amp;Ethical Trading
Onze plantages in Costa Rica gecertificeerd
Onze plantages in Colombia & amp; Panama gecertificeerd
Onze 1e plantages in Colombia, Costa Rica & amp; Panama gecertificeerd
Social Accountability International Advisory Board
Citizens of Americas Award
100% van onze plantages is gecertificeerd
WWF Mesoamerican Reef
100% van onze plantages is gecertificeerd
Nogal-project met Migros & amp; GTZ
Corporate IFC Labor Advisory Group
Biodiversiteit partnerschap met REWE, GIZ, CORBANA
CO2-voetafdruk met MIT
Vrouwencomité met IUF/COLSIBA
IPL/ASDA treed toe tot Nogal-project
Watervoetafdruk WWF
66% van het ananasvolume is gecertificeerd
Vernieuwde containervloot brengt het energieverbruik 35% tot 58% omlaag
24 jaar met Rainforest Alliance
Modernisering van Zweedse bananenrijperij levert een energiebesparing van 45% op
Duitse retailer REWE Customer Award als een van hun meest duurzame producten
Corporate Sustainable Champion Award van Rainforest Alliance voor een uitmuntende inzet voor duurzaamheid & amp; en het verbeteren van de leefomstandigheden
Het grootste zonne-volgsysteem op het dak van een Chiquita vestiging in de VS is nu voltooid.