Tips om je gezin te motiveren gezonder te zijn
Tips om je gezin te motiveren gezonder te zijn

Tips om je gezin te motiveren gezonder te zijn

Gezondheid en levensstijl
22 Nov 2018

Neem de juiste maatregelen voor een gezonder gezin.

Ervoor zorgen dat jij en je gezin een gezond dieet en actieve levensstijl hebben is zo belangrijk. Maar met hectische agenda's en kieskeurige eters is dit niet altijd de makkelijkste taak. Bij Chiquita zijn we er vast van overtuigd dat kleine veranderingen grote verschillen teweeg zullen brengen, vooral als het op goed eten aankomt. Wij zijn er om onze Chiquita-gemeenschap aan te moedigen hun gezinnen gezonder en actiever dan ooit tevoren te laten zijn!

Hier een paar eenvoudige tips om mee te beginnen.

Breng veranderingen aan
Ruil suikerhoudende dranken in voor mineraal water of verse Chiquita-bananensmoothies. Ruil de filmavond met het gezin in voor een avontuurlijke dag, zoals naar het park gaan. Ruil bordspellen in voor kookwedstrijden. Ruil afhalen in voor buiten de deur eten (in de open lucht!). Ruil snoep in voor gedroogd fruit en notenmixen.

Betrek het hele gezin erbij!
Betrek je hele gezin bij het kiezen van maaltijden. Geef ze een lijstje met gezonde recepten en laat ze daaruit kiezen zodat je een wekelijks maaltijdplan kunt opstellen. Bekijk hier een aantal van Chiquita's favoriete gezonde recepten. Iedereen wil graag zijn mening laten horen, dus waarom ook niet over de maaltijden? Je zult zien dat iedereen er enthousiast van wordt. Bovendien zul jij er georganiseerder door zijn en maakt het je boodschappenlijstje eenvoudiger.

Wees een rolmodel!
Als jij junkfood eet en van suikerhoudende drankjes nipt, dan doet de rest van het gezin het waarschijnlijk ook. Als jij het weekend op de bank doorbrengt met het kijken naar je favoriete tv-programma, dan doet je gezin dat ook! Het is echt belangrijk om voor je gezin het goede voorbeeld te geven. Breng steeds één kleine verandering aan. Verander je snack van verpakte chips naar zelfgemaaktechips van Chiquita-bananen. Laat dat tv-programma toch zitten en maak een wandeling door de wijk. Je zult zien dat de rest van je gezin in jouw voetsporen treedt.

Pas op met de grootte van de porties!
Probeer ervoor te zorgen dat de helft van het bord van de gezinsleden uit fruit en groente bestaat. Kijk wat de aanbevolen hoeveelheden zijn voor elk gezinslid en probeer hiermee tijdens het serveren van de maaltijden rekening te houden. Dit is belangrijk om er zeker van te zijn dat iedereen de juiste hoeveelheid vitamines en voedingsmiddelen binnen krijgt, en niet te veel of te weinig eet.

Leg de nadruk op fruit en groente
Meng groente door je maaltijden heen die je meeneemt. Het zou makkelijker moeten zijn om groente in bekende gerechten te presenteren dan in nieuwe gerechten. Dien je groente op verschillende manieren op, niet gewoon volgens het oude recept. Zorg voor vers gesneden fruit en groente die meteen genuttigd kunnen worden. Bewaar ze in dozen in de koelkast, zodat je gezin zelf een snelle en gezonde snack kan pakken. Het is van belang dat je fruit en groente aantrekkelijk en gemakkelijk maakt.

Onderscheid jezelf en kom met nieuwe informatie!
Het allerbelangrijkste is je gezin te leren waarom en wat ze eten. Als je dit doet, kan je gezin zelf zijn eigen, weloverwogen beslissing nemen wanneer ze voor eten een keuze moeten maken. Leer je gezin het verschil tussen alledaagse snacks en snacks voor speciale gelegenheden, leer ze welk voedsel welke voedingsmiddelen bevatten, en welke taak elk voedingsmiddel op zich neemt. Leer je gezin ook over de aanbevolen dagelijkse activiteit en voedselinname.

 

Sommige ongezonde gewoontes kunnen deel gaan uitmaken van de routine van het gezin. Wij dagen u uit deze gewoontes door gezondere te vervangen. Sommige gezinnen hebben al een gezonde levensstijl, maar het kan altijd beter. Wij dagen u uit een stapje verder te gaan en nog gezonder te worden!

 

Weg met het oude en tijd voor activiteit en bewustzijn. Bepaal je doelstellingen voor jezelf en je gezin voor een gezondere toekomst! Deel je doelstellingen met ons via #Chiquitabanana