Chiquita banaanmuffins
Chiquita banaanmuffins

8 manieren om je overrijpe bananen te gebruiken

Gezondheid en levensstijl
30 jun 2017

Bewaar die banaan en voorkom verspilling! Wanneer een banaan zacht wordt betekent dat nog niet dat je er niets meer mee kunt doen. Zelfs op zijn allerrijpst is een banaan calorie-arm, rijk aan vezels en vol vitamines en mineralen. En een rijpe banaan is wat zoeter, waardoor hij nog lekkerder is in smoothies en gebakken lekkernijen. Op zoek naar eenvoudige recepten voor bananen? Hier zijn acht eenvoudige manieren om je rijpe bananen te gebruiken.

Bewaar die banaan en voorkom verspilling!

Bananenbrood en banaanmuffins

Hoe rijper, hoe beter is het credo wanneer je bananenbrood en bananenmuffins maakt. Er zijn honderden manieren om met bananen te koken, dus zie je rijpende fruit als een inspiratie om iets nieuws te proberen, zoals dit eenvoudig en gezond Vochtig Chiquita-bananenbrood met appelmoes met pinda's, waarvoor je slechts zeven ingrediënten nodig hebt, of Yoghurtbrood met Chiquita mini-bananen, dat extra smeuïg wordt gemaakt door yoghurt. Versier het met Chiquita-banaanplakjes voor een grappige touch. En je zit altijd goed met de klassieke bananenmuffin, zoals deze Bananen-walnootmuffins met zonnebloempitten, walnoten en amandelen.

Bananenbrood en banaanmuffins

Bakplaatlekkernijen

Bananen zitten vol energie, en zijn een gezond begin van de dag. Prak die rijpe banaan in pannenkoek- of wafelbeslag voor een traktatie waar je kinderen geen genoeg van zullen krijgen! Op drukke, doordeweekse ochtenden zijn deze Poffertjes van boekweitmeel met Chiquita banaan een ideaal begin van de dag. Met een rijpe banaan, twee eieren en kaneel creëer je een glutenvrij ontbijt dat rijk is aan eiwitten en arm aan suiker.

Bakplaatlekkernijen

Havermout

Het is niet nodig om veel suiker en extra's toe te voegen aan een kom havermout. Prak simpelweg rijpe banaan en meng deze met havermout voor een energiek ontbijt. Heb je iets nodig voor onderweg? Ga voor Wraps met plakjes biologische Chiquita-banaan en pindakaas,die je avond ervoor maakt door havermout te combineren met een rijpe Chiquita-banaan, kaneel, nootmuskaat, amandelmelk, honing, noten, sesamzaad en rozijnen. Net zo makkelijk en smakelijk als een mueslireep, maar met liefde door jezelf (en Chiquita bananen) gemaakt.

Havermout

Dranken

Rijpe Chiquita bananen voegen diepte en smaak toe aan je favoriete dranken. Wist je dat het gemakkelijk is om je eigen melk te maken? Laat wat rauwe amandelen weken en blend ze met water en Chiquita banaan om met Chiquita banaan en amandelpasta gevuld speculaas met amandelen te maken. Die melk werkt ook prima in een smoothie, zoals de Chiquita bananensmoothie met kiwi en gember. Gebruik voor iets lekker warms 's avonds de Chiquita banaan-notenmelk om er een beker Chiquita bananenchocolademelk van te maken.

Chiquita banaan en amandelpasta gevuld speculaas met amandelen

Op de gril

Bestrooi een rijpe Chiquita banaan met kaneel, bestrijk deze met schenksiroop en laat hem op een hete gril karamelliseren. Serveer met yoghurt en pecannoten (zie het recept voor de allerlekkerste honing-pecanmuffins met Chiquita bananen voor een dessert (of zelfs ontbijt) dat smaakt als een ijscoupe maar dat toch goed voor je is!

Bestrooi een rijpe Chiquita banaan met kaneel

Smoothie bowls

Smoothie bowls zijn de nieuwste rage, omdat ze gezond zijn en kunnen worden aangepast aan de smaak van jou en je gezin. Begin door de bessen, amandelmelk en een rijpe Chiquita banaan te blenden. Giet vervolgens het gladde mengsel in een kom en voeg je favoriete fruit- en notentoppings toe. Gebruik je creativiteit, of bekijk het eenvoudige smoothie met bevroren Chiquita-banaan-recept voor inspiratie.

Smoothie bowls

Bananenchips

Rijpheid is geen probleem wanneer je bananenchips maakt! Snijd een banaan, bestrijk de stukjes met citroensap en kook op een laag vuur voor deze zelfgemaakte Chiquita bananenchips. Deze gezonde bananensnack is perfect voor lunches, als smoothiebowl-topping of gewoon voor tussendoor.

Bananenchips

Desserts

Hun natuurlijke zoetheid en eenvoudige prakbaarheid zorgt ervoor dat rijpe bananen echt de perfecte aanvulling op bijna elk dessert zijn. Omdat ze als zoetstof fungeren, kunnen Chiquita bananen een gezonde dimensie toevoegen aan een dessert. Probeer ze in taart (zoals deze oh-zo-gemakkelijke bakvrije amandel-botertaart met Chiquita bananen, fudge (zoals deze eenvoudige havermoutkoekjes met Chiquita-banaan en pure chocolade), ijs (zoals dit licht, verfrissend, zuivelvrij gezond chocolade-ijs met Chiquita banaan) en zelfs mousse (zoals deze suikervrije chocolade Chiquita bananenmousse). Zeg tegen je kinderen niet dat het gezond is. Je geheim is veilig bij ons.

Krijg je geen genoeg van onze voedingstips? Bekijk onze andere ideeën dan ook zoals je moeder had gelijk: Eet je superfoods.