Progressive Grocer reikt als eerbetoon de 2018 Category Captain Award uit aan Chiquita
Progressive Grocer reikt als eerbetoon de 2018 Category Captain Award uit aan Chiquita

Progressive Grocer reikt als eerbetoon de 2018 Category Captain Award uit aan Chiquita

Bedrijfsnieuws
15 nov 2018

Chiquita Brands International, de grootste bananenproducent in de wereld, ontvangt de 2018 Category Captain Award van het toonaangevende vakblad Progressive Grocer. De Category Captains-awards worden uitgereikt aan de beste voorbeelden van partnerschappen van CPG-retailers van het afgelopen jaar.

"Onze redactie beoordeelde tientallen nominaties voor de meest interessante voorbeelden van nieuwe programma's, technologieën, bedrijfssystemen, merchandisingplannen en promotietactieken, die een sleutelrol speelden in het stimuleren van de verkoop via op consumenten gerichte oplossingen," zei Jim Dudlicek, redactiedirecteur bij Progressive Grocer. "We hebben ons vooral gericht op samenwerkingen die tegemoetkomen aan de behoeften van retailers in specifieke regio's en markten, een doeltreffende inzet van klantinformatie, strategische relaties tussen winkelafdelingen en bewijs van impact op de algehele categorie en op de omzetgroei."

"Het is namens Chiquita Brands International een enorme eer om deze erkenning te krijgen van een autoriteit op het gebied van versproducten," zei Jamie Postell, verkoopdirecteur Noord-Amerika voor Chiquita. “Wij streven er bij Chiquita naar om binnen de categorie groei te realiseren, niet alleen door onze voortdurende inzet, unieke praktische programma's en inzichten, maar vooral door onze toewijding aan onze consumenten. Deze award zegt alles over het doel van onze organisatie."

Via strategisch leiderschap in deze categorie en inzichten in consumenten, ontwikkelt Chiquita succesvolle en innovatieve manieren om de omzet in deze categorie te stimuleren. Chiquita past een uitgebreide en holistische benadering toe voor categoriemanagement, zoals ondersteuning voor een secundaire display, een begrip van het evenwicht tussen biologische en conventionele bananen en het aangaan van een relatie met winkelend publiek in de winkel en daarbuiten.

Meer ondersteuning voor secundaire display

Chiquita gebruikt informatie over consumentengedrag, die aantoont dat secundaire displays een mogelijkheid bieden om de omzet te vergroten. Onlangs werd een test met secundaire displays uitgevoerd en deze test toonde aan dat het volume verkochte bananen met vijf procent groeide ten opzichte van winkels waarin deze test niet werd uitgevoerd.

Daarnaast werd groei gerealiseerd door secundaire displays aan te vullen met Chiquita-programma's. In 2017 implementeerde Chiquita landelijk het Verschrikkelijke Ikke 3 DVD-programma bij een van zijn retailpartners. De promotie werd aangevuld met secundaire displays, online kortingscoupons en advertenties. Het volume verkochte bananen nam nog eens met 3 procent toe ten opzichte van de periode ervoor.

Het evenwicht vinden tussen biologische en conventionele bananen

De vraag naar biologische producten neemt toe, daarom is het van groot belang een goed evenwicht te kunnen vinden tussen biologisch en conventioneel. Een samenhangend categoriemanagementplan is dan ook van het grootste belang om te kunnen profiteren van de groeiende tendens om te kiezen voor biologische producten, zonder de verkoop in het conventionele kanaal te kannibaliseren.

Een relatie aangaan met winkelend publiek in de winkel en daarbuiten

Chiquita was een pionier op het gebied van AR/VR in gangpaden met versproducten in heel Amerika, en werkte samen met Shazam om shoppers mee te nemen op een innovatieve reis en te weten te komen wat er achter de blauwe sticker zit.

Door de Chiquita-sticker te scannen, kreeg het winkelend publiek een AR-ervaring via de Shazam-app die ze onderdompelde in de tropen. Klanten volgden de reis die een banaan aflegt: van Chiquita-boerderijen in Latijns-Amerika naar de haven, over de Atlantische Oceaan en via hun favoriete supermarkt naar de fruitmand thuis.

Meer dan 16 procent van alle gebruikers wereldwijd scande de Chiquita+Shazam-sticker. In de VS bereikte de campagne vooral de millennials - 60 procent van het totale percentage gebruikers.

Chiquita gaat online het gesprek aan om consumenten te bewegen het product aan te schaffen. Toen IHOP bijvoorbeeld onthulde dat het de "P" aan het eind van zijn naam omdraaide in een mysterieuze "b", zodat de naam veranderde in "IHOb", nam Chiquita deel aan het gesprek en tweette dat het absoluut de "b" van "banaan" zou moeten zijn.

Toen het honkbalteam van de staat Mississippi deelnam aan de College World Series van 2018, maakte het team het publiek warm voor bananen en liet Chiquita op Twitter haar support voor het team zien. Dit soort initiatieven vergroten de naamsbekendheid van Chiquita en geven de categorierelevantie een boost.

Dit jaar wordt Chiquita voor de negentiende keer door het vakblad uitgeroepen tot 'captain' in de categorie. Ruim 70 jaar geleden was Chiquita de eerste onderneming die branding-technieken toepaste op een banaan, en blijft een koploper in de sector. De onderneming creëert een meerwaarde voor zakenpartners en consumenten.