Chiquita viert de empowerment van vrouwen
Chiquita viert de empowerment van vrouwen

Chiquita viert de empowerment van vrouwen

Bedrijfsnieuws
11 mrt 2020

Op 8 mei, Internationale vrouwendag, geeft de iconische en wereldwijd bekende bananenproducent Chiquita openlijk stem aan haar streven naar gelijkheid van mannen en vrouwen op bananenplantages in Latijns-Amerika.

Op de plantages wordt vooral door mannen zwaar fysiek werk uitgevoerd op afgelegen locaties. In omgevingen als deze zijn vrouwen extra kwetsbaar voor geweld, discriminatie en intimidatie. Chiquita ziet hoe belangrijk het is om de rechten van vrouwen te verdedigen en heeft richtlijnen en gedragscodes opgesteld, en hulpmiddelen ontwikkeld om incidenten uit te bannen en duidelijk te maken dat dit soort gedrag niet wordt getolereerd.

women empowerment

 

Chiquita begrijpt dat het voor alle medewerkers van essentieel belang is dat ze zich veilig voelen en dit ook daadwerkelijk zijn, zodat ze hun werk kunnen verrichten onder de beste werkomstandigheden, zonder angst voor intimidatie. Het is een van de belangrijkste doelen van het bedrijf om ervoor te zorgen dat alle medewerkers een stem hebben - en gehoord worden. Daarnaast is het essentieel dat ze zich veilig voelen en hun zorgen over ongepast gedrag durven te uiten.

Beschermende hulpmiddelen van Chiquita
Chiquita heeft een reeks unieke hulpmiddelen ontwikkeld om de rechten van vrouwen te beschermen en ze de steun te bieden die ze nodig hebben om zich te ontplooien. Mede hiermee hoopt het bedrijf zijn doelen op het gebied van gelijkheid van mannen en vrouwen en de empowerment van vrouwelijke medewerkers te realiseren.

Hierbij is ook een grote rol weggelegd voor een speciale hulplijn die het hele jaar door 24/7 open is. Medewerkers kunnen via deze hulplijn anoniem discriminatie en intimidatie melden in een veilige en steunende omgeving. Vertegenwoordigers van het bedrijf geven hierover op de boerderijen voorlichting zodat de hulp kan worden geboden die nodig is om problemen zo snel mogelijk op te lossen.

women empowerment

 

De IUF-Colsiba-Chiquita-overeenkomst van 2001 inzake de rechten van medewerkers in het algemeen, en de rechten van vrouwen en hun werkgelegenheidspotentieel in het bijzonder, werd in 2013 aangescherpt. De bijlage van deze overeenkomst is een effectieve, extra beschermende maatregel die een aanvulling is op de collectieve arbeidsovereenkomst van Chiquita in Panama, Costa Rica, Honduras, en nu ook in Guatemala, waar deze momenteel wordt geïmplementeerd.

Deze overeenkomst vormt ook het fundament van een informatie- en bewustwordingscampagne die als doel heeft de technische vaardigheden, rechten, gezondheid en veiligheid van vrouwen te verbeteren. Een speciaal comité toetst regelmatig of de overeenkomst naar behoren wordt uitgevoerd.


Chiquita blijft zich inzetten voor gelijkheid

Hoewel Chiquita erkent dat vrouwen binnen alle lagen van het bedrijf ondervertegenwoordigd zijn, wordt hard gewerkt aan grotere participatie van vrouwen, met als duidelijk voorbeeld deze 4 vrouwelijke medewerkers van Chiquita: Mayra, Faustina, Elizabeth en Nives.

Mayra Noelia Pereira heeft vier kinderen en was de eerste vrouwelijke kraanmachinist in de haventerminal van Puerto Barrios. Zij inspireerde andere vrouwen om havenarbeider te worden. 

Faustina Madrid is afgestudeerd in de landbouwkunde en werkt nu als plantagebeheerder bij Chiquita en leert veel in deze functie.

Nives de Luca werkt sinds 2003 bij Chiquita en heeft daar verschillende belangrijke functies vervuld.. Ze is momenteel werkzaam als havenmanager in Oxnard, Californië, een belangrijk punt van waaruit de westkust van de VS wordt bevoorraad. 

Elizabeth Vargas Hidalgo kwam aan boord bij Chiquita als plantagemedewerkster en is nu supervisor bij het verpakkingsbedrijf, waar ze haar plantage uitstekende resultaten laat behalen.

Pink Sticker-campagne
Chiquita maakt zich niet alleen sterk voor vrouwen op plantages in tropische gebieden. Het bedrijf dat de wereldberoemde Miss Chiquita als beeldmerk heeft, is ook actief betrokken bij de strijd tegen borstkanker, de op één na meest voorkomende kankersoort bij vrouwen overal in de wereld. In 25% van de gevallen waarin kanker wordt geconstateerd bij vrouwen, gaat het om borstkanker.

Met de Pink Sticker-campagne steunt Chiquita de borstkankermaand, een campagne die elk jaar in oktober wordt georganiseerd door borstkankerfondsen. Om de ziekte wereldwijd onder de aandacht te brengen, vervangen we de iconische blauwe sticker in de maand oktober door een roze sticker. Daarbij werkt Chiquita elk jaar samen met verscheidene organisaties zoals Pink Ribbon, American Cancer Society, Girls vs Cancer en meer aan het werven van fondsen voor onderzoek en voor steun aan patiënten, vrouwen die van de ziekte genezen zijn en verzorgers.