Wie zijn we

Chiquita is een toonaangevende, internationale marketeer en distributeur van bananen en andere vruchten en fruitproducten, met 21.000 werknemers in 70 landen. In Nederland en België zijn we bekend door bananen, ananassen en meloenen. Wereldwijd verdelen we nog vele andere soorten vers fruit, kant-en-klare gemengde salades en gezonde en voedzame snacks op basis van fruit van de merken Chiquita® en Fresh Express®.

Al vanaf het begin worden we gedreven door kwaliteit, strikte selectiecriteria en de hoogste productienormen, wat ons het vertrouwen heeft opgeleverd van consumenten in vijf continenten.
 

Het begon allemaal in 1870 toen Lorenzo Dow Baker (een van de oprichters van Chiquita) volgens de geruchten 160 trossen bananen kocht in Jamaica om ze te verkopen in Jersey City. Dat was het begin van de bananenhandel tussen de tropische landen en de rest van de wereld!
In 1903 kwam er een belangrijk keerpunt met de lancering van de "grote witte vloot" van Chiquita, een ware revolutie in het bananenvervoer en voor het behouden van de kwaliteit van de bananen. De gekoelde schepen waren wit geschilderd om de zonnestralen te reflecteren, waardoor gedurende de volledige reis de juiste temperatuur werd gewaarborgd.
In 1944 verscheen Miss Chiquita: een tot leven gekomen banaan die goede raad en informatie gaf over de voedingswaarde van deze nog weinig verdeelde fruitsoort. Dit was de geboorte van een legende in de geschiedenis van de reclame.
Van de tros aan haken in het scheepsruim tot de doos. Dit was een ware innovatie in de bananenhandel begin jaren ’60 waarin Chiquita het octrooi verkrijgt. Bananen werden voortaan comfortabel vervoerd om in perfecte staat hun bestemming te bereiken!
In 1963 nam de geschiedenis een definitieve wending toen werd beslist op elk afzonderlijk stuk fruit een label aan te brengen: De blauwe sticker. De eerste bananen met een label vertrokken richting Europa in 1967 en waren meteen een schot in de roos in Europa.
In 1992 bracht een vergadering met de Rainforest Alliance, een toonaangevende Amerikaanse NGO met als missie het beschermen van ecosystemen en de dieren die erin leven, permanente veranderingen en enorme verbeteringen teweeg in de relatie van Chiquita met het milieu en de gemeenschappen.
In maart 1999 vierde Chiquita haar 100ste verjaardag. Een ongelofelijke eeuw leven voor een bedrijf dat haar activiteit heeft gebaseerd op kwaliteit en sociale verantwoordelijkheid.